wtorek, 23 października 2018

Jak poprawnie rozliczyć dotacje unijne na środki trwałe?

Dotacje unijne to szansa dla polskich przedsiębiorców na rozwijanie innowacyjnych projektów, umożliwiających równorzędną rywalizację z zagranicznymi firmami. Nic więc dziwnego, że każdego roku tak wiele przedsiębiorstw składa wnioski o dotacje. Dla wielu z nich niewyjaśniona pozostaje jednak kwestia rozliczenia dotacji unijnych na środki trwałe.

Czym jest dotacja?


Ażeby wyjaśnić kwestię rozliczenia podatkowego dotacji unijnych, warto przedstawić, czym właściwie jest dotacja. Jest to wsparcie finansowe przedsiębiorstwa z budżetu unijnego, które ma na celu pomóc mu w realizacji określonego projektu. Nie sposób zatem zaprzeczyć, iż dotacja unijna to przychód, a ten zgodnie z polskim prawem, podlega opodatkowaniu dochodowemu. Otrzymanie przez firmę pieniędzy zawsze jest formą wzbogacenia się, tym samym konieczność uiszczeni podatku jest niejako oczywistością. Okazuje się jednak, że w przypadku dotacji unijnych niekoniecznie sprawa jest tak oczywista.

rozliczenie dotacji unijnych na środki trwałe

Wyjątek od reguły


Bez wątpienia dotacja to specyficzny przychód, dlatego też jest ona traktowana na nieco innych warunkach. Kluczową kwestią jest przeznaczenie dotacji, której celem jest wsparcie rozwoju, a nie bezpośredni zysk przedsiębiorstwa. Dlatego też dotacje zostały wykluczone z obowiązku podatkowego, mimo iż stanowią przychód. Przedsiębiorca zastanawiający się nad rozliczeniem dotacji unijnych na zakup środków trwałych powinien mieć zatem jasność, że nie musi odprowadzać żadnej daniny od otrzymanego wsparcia. Niemniej pociąga to za sobą pewne konsekwencje, które nie są już tak miłe dla przedsiębiorcy. Ponieważ dotacje nie generują obowiązku uiszczenia podatku dochodowego, nie można ich również uznać za koszt uzyskania przychodu. Dlatego też chcąc odliczyć od podatku zakupione środki trwałe, można to zrobić tylko z tą ich częścią, która została zakupiona ze środków własnych. Dotyczy to sytuacji, w których pieniądze z dotacji pokrywają tylko część wartości zakupionych środków trwałych.

Ze względu na brak obowiązku podatkowego, przedsiębiorca nie musi dokonywać rozliczenia dotacji unijnych w kpir. Niemniej jednak zwykle warto to zrobić. Dokonanie odpowiedniego zapisku sprawia, iż dokumentacja finansowa i podatkowa firmy stają się bardziej przejrzyste.